Tuesday, October 11, 2016

Isi angin tayar

Sebelum bertolak ke tempat kerja pagi tadi, suami berpesan kepada saya untuk mengisi angin di tayar kereta saya.

Seusai mengisi angin tayar di Petronas dalam perjalanan ke UTM, terasa pemanduan lebih lancar. Sebelum ini kereta saya terasa berat semacam, seolah-olah handbrake tidak di angkat.

Begitu juga dengan kehidupan kita sebagai manusia. Jika hati kita terasa berat, kita mesti cuba refleksi diri kita, mungkin tak ada kurang kita di mana-mana. Mungkin tak kita selalu lengah-lengahkan solat ke akhir waktu, dengan justifikasi kepada diri bahawa kita ni sibuk dan Allah tu kan Maha Pengampun?

Jika kita rasa hati tak tenang, mungkin tak kita tengah pendam rasa geram atau marah kepada seseorang? Ya kita tahu, tak wajar pendam perasaan negatif terhadap orang lain, walau apa pun orang tu buat pada kita. Tapi kita pun manusia kan, kesabaran kita ada hadnya. Kita boleh maafkan, tapi untuk lupakan..ah..belum tentu!

Jika kita rasa serba tak kena..tak senang duduk..mungkin tak bacaan Quran kita tengah culas? Buat lagi self-justification, alah, kalau baca Surah al-Ikhlas tiga kali kan dah menyamai baca satu al-Quran?

Jika kita rasa rezki macam sempit je, gaji masuk macam ok, tapi kenapa asyik rasa tak cukup je? Mungkin tak kita ada hutang-hutang yang tertangguh bayarannya? Hutang pada individu, keluarga, jamaah?

Jika badan kita rasa berat je, malas nak buat kerja, malass je rasa. Mungkin tak kita punya solat sunat di tahap yang menyedihkan? Buat apabila bersama dengan orang ramai, tapi bila solat sendirian di bilik nak cepat aja. Kejar apalah agaknya..

Mungkin kita sendiri tak perasan yang sikap kita dah berbeza..ke arah yang lebih buruk. Maka perlunya kepada individu-individu yang sayangkan kita hanya kerana Allah untuk memujuk kita kembalikan diri kita kepada fitrah yang sepatutnya.

Isi angin tayar, periksa minyak hitam, perlu servis yang regular jika kereta itu sentiasa bergerak. Jangan hanya tahu isi petrol saja bila lampu sudah menyala. Kalau tak tahu tentang kereta, tanya kepada yang tahu.

Sama juga dengan diri kita, jiwa kita, iman dan amal kita. Perlu juga diservis selalu.

Wednesday, February 5, 2014

Mati yang pasti.

Putaran alam kehidupan. 

Sambil ku dodoikan ahmad athif yang sepuluh hari lagi genaplah usianya enam bulan di pagi hari yang tenang ini, hati rasa terpanggil untuk jari jemari menaip beberapa bait bicara untuk meleraikan rasa di hati. 

Kelahiran.  Kematian.

Jiwa rasa terkesan dengan pemergian pakcik abdul hafidz md sharif di hening akhir malam tadi menemui cinta hati dan penciptanya.

Meskipun tidak mengenali sosok tubuh itu secara peribadi, beliau lah antara pakcik hebat yang banyak membantu mak dan abah ketika abah sakit dulu.

Rakan usrah abah,  dan jiran ikhwah yang paling dekat dengan kami,  pemergian abadi pakcik pasti amat di rasai oleh abah dan mak.

Pakcik yang ku kenali sentiasa banyak membantu.  Namanya kerap di sebut mak, apabila abah sakit, siapa tolong setelkan?, 'pakcik hafidz', siapa hantar abah? 'pakcik hafidz', mak abah  ke kl dengan siapa? 'pakcik hafidz'.

Beruntungnya makcik non dikurniai suami yang di senangi ramai. 

Ketika hampir di akhir hayatnya semalam, beliau dikatakan 'rasa tak seronok sebab kena  solat di rumah' kerana sudah sangat terbiasa berjemaah di masjid. Allahu. Jasmaninya sakit tetapi hatinya hidup dan masih terikat pada masjid. 

Pakcik,  ana menjadi saksi di antara ribuan hati yang pakcik telah sentuh, bahawa pakcik telah menjalankan syahadatul haq pakcik dengan sempurna.  Terima kasih pakcik, kehadiran pakcik telah menggembirakan dan menyenangkan mak dan abah. 

Semoga pakcik tenang di taman Syurga Nya.

InnalillahI wainna ilaihi rajiun.

Kullu nafsin zaaiqatul maut.

Kami pasti menyusul. 

Tuesday, December 6, 2011

To teach, to motivate, to inspire


Today at the teachers' training we were called upon to share what inspires us. Because good teachers teach, better teachers motivate and the best teachers inspires.

Sure, lots of things are inspiring.

How His love letters are so so intriguing and always makes me wonder of His awesomeness of His creation.

How the Prophet is so so calm when facing all unthinkable hardships.

How my mom keeps going and going despite all the difficulties she has been facing. How she is standing strong to strengthen us her kids and our dad.

How my dad used to give all he has for us his kids, just to see us thrive and survive.

How my husband manages us and juggles his time between his studies, his family and da'wah.

How my daughter looks up to me and depends on me for everything..





And to put it lightly, it seems that I have this habit of quoting quotes that I find insipiring from books I read and movies I see.


When the great Sven says: If you want it, you must will it. If you will it, it will be yours!

See, the thing is, lots of things can inspire you. Its a matter of you being inspired or not.. 0_O

Saturday, December 3, 2011

Difficulties

If we count the favours of the Almighty upon us and ponder over them carefully, they will eclipse the difficulties we may be facing. Whenever we go through some hardship whether long or short term, we tend to become totally oblivious of the countless bounties of the Almighty upon us.

Nobody on earth can claim to have no trials, hardships or tests. The difference is mainly connected to how each individual deals with his or her tests and trials. Some never stop complaining whilst others come across very content although they may be going through an even greater test.

The secret is to develop our faith in the Almighty and His Mercy, be thankful for what we have and help ourselves by looking at those who are in a worse situation. This will most certainly assist us through the remainder of our lives and take us through to the next - with a smile! Aameen

Wednesday, July 7, 2010

Comparing



Comparing is competition's twin. And just as cancerous. Comparing yourself to others is nothing but bad news. Why? Because we're all on different development timetables. Socially, mentally, and physically.
Since we all bake differently, we shouldn't keep opening the oven door to see how well our cake is rising, compared to our neighbours, or our cake won't rise at all.
Although some of us is like the taugeh, which grows like the weed the moment its planted, others are like the bamboo tree,
which shows no growth in four years but grows ninety feet in year five.
I once heard it described this way: Life is like a great obstacle course. Each person has their own course, separated from every other course by tall walls. Your course comes complete with customized obstacle designed specifically for your personal growth. So what good does it do to climb the wall to see how well your neighbour is doing or to check out his obstacles compared to your own?

Sunday, July 4, 2010

Pesanan untuk sahabat



Anak muda yang dikasihi, pasanganmu adalah seseorang yang telah menghubungkan hati, jasmani dan nasibnya. Dengan sepenuh hati, saya mengucapkan tahniah kepada anak-anak yang saya kasihi sekalian. Saya berpesan, hendaklah kamu mencurahkan kasih sayang kepada pasanganmu. Setialah dengan mereka dan selaraskan dirimu dalam urusan satu sama lain.

Hindarilah kerumitan hidup bersama, dengan mengabaikan kekusutan kecil dan tidak penting. Semoga Tuhan menganugerahkan padamu kesejahteraan, kegembiraan dan ketinggian rohani. Moga dikurniakan kepadamu tumpuan kehidupan; yakni anak-anak tercinta yang sihat, soleh serta menjadi penyinar." - Ayatullah al Uzma Ali Khamenei.


Kebahagiaan yang sedemikian rupa tidak akan wujud kecuali di bawah naungan takwa kepada Allah dan mencintai Allah di waktu terang-terangan dan rahsia di waktu ghaib dan waktu syahadah. Lantaran itu tenteramlah jiwa suami dan ia berpuas hati kepada isterinya dan yakinlah ia bahawa isterinya hanyalah untuk dirinya sendiri sahaja, yang memelihara diri walaupun beberapa lama ia terpisah dari isterinya. Demikian juga sikap isterinya terhadap suami dibaluti dengan sepenuh kepercayaan itu. Di dalam suasana bahagia yang demikian, syaitan dari bangsa jin dan manusia tidak mempunyai jalan untuk mengganggu dan menggoda keduanya. - Al-Marhum Ustaz Mustafa Masyhur, Mursyidul Am kelima Jamaah Ikhwan Muslimin .

Thursday, June 17, 2010

Don't quit

When things go wrong as they sometimes will
When the road you're trudging seems all up hill
When funds are low and the debts are high
And you want to smile, but you have to sigh

When care is pressing you down a bit
Rest if you must..but don't you quit

Life is queer with its twists and turns
As everyone of us sometimes learn.
And many a failure turns about
When he might have won had he stuck it out.

Don't give up though the pace seems slow
You may succeed with another blow


Success is failure turned inside out-
The silver tint of the clouds of doubt

And you never can tell how close you are
It may be near when it seems so far.
So stick to the fight when you're hardest hit
Its when things seems worst that you must not quit.

Monday, March 8, 2010

Beautifully Imperfect




Look at relationships from different lights to the eulogy of a woman who has just lost her husband..

Friday, November 27, 2009

Eid-ul Adha greetings

May we continue to rekindle the spirit of sacrifice as it was exemplified by our Prophet Ibrahim a.s. and his son Ismail a.s. simply for the sake of seeking the pleasure of Allah and Him alone...Amin.

Monday, November 2, 2009

Is This Love I’m Feeling?

“Love is a serious mental disease.” At least that’s how Plato put it. And while anyone who’s ever been ‘in love’ might see some truth to this statement, there is a critical mistake made here. Love is not a mental disease. Desire is.


2738582688_0f2f1aea80_o